Psicología

Centro MENADEL PSICOLOGÍA Clínica y Tradicional

Psicoterapia Clínica cognitivo-conductual (una revisión vital, herramientas para el cambio y ayuda en la toma de consciencia de los mecanismos de nuestro ego) y Tradicional (una aproximación a la Espiritualidad desde una concepción de la psicología que contempla al ser humano en su visión ternaria Tradicional: cuerpo, alma y Espíritu).

“La psicología tradicional y sagrada da por establecido que la vida es un medio hacia un fin más allá de sí misma, no que haya de ser vivida a toda costa. La psicología tradicional no se basa en la observación; es una ciencia de la experiencia subjetiva. Su verdad no es del tipo susceptible de demostración estadística; es una verdad que solo puede ser verificada por el contemplativo experto. En otras palabras, su verdad solo puede ser verificada por aquellos que adoptan el procedimiento prescrito por sus proponedores, y que se llama una ‘Vía’.” (Ananda K Coomaraswamy)

La Psicoterapia es un proceso de superación que, a través de la observación, análisis, control y transformación del pensamiento y modificación de hábitos de conducta te ayudará a vencer:

Depresión / Melancolía
Neurosis - Estrés
Ansiedad / Angustia
Miedos / Fobias
Adicciones / Dependencias (Drogas, Juego, Sexo...)
Obsesiones Problemas Familiares y de Pareja e Hijos
Trastornos de Personalidad...

La Psicología no trata únicamente patologías. ¿Qué sentido tiene mi vida?: el Autoconocimiento, el desarrollo interior es una necesidad de interés creciente en una sociedad de prisas, consumo compulsivo, incertidumbre, soledad y vacío. Conocerte a Ti mismo como clave para encontrar la verdadera felicidad.

Estudio de las estructuras subyacentes de Personalidad
Técnicas de Relajación
Visualización Creativa
Concentración
Cambio de Hábitos
Desbloqueo Emocional
Exploración de la Consciencia

Desde la Psicología Cognitivo-Conductual hasta la Psicología Tradicional, adaptándonos a la naturaleza, necesidades y condiciones de nuestros pacientes desde 1992.

miércoles, 24 de abril de 2019

Guénon and the Salzmanns

Time for an update to the discussion that started in April 2008 with my post on “Guénon and Jeanne de Salzmann?” The conclusion seems to be that there was a long and mutually respectful relationship between René Guénon and both Alexander and Jeanne de Salzmann, two of the leading followers of George Gurdjieff. The main sources for this are the letter from Guénon to Jacques Masui of March 15 1950 that an anonymous reader kindly posted almost in its entirety as a comment to my original post, and a comment in Roger Lipsey’s Gurdjieff Reconsidered (2019). In his letter to Masui, Guénon concludes that Gurdjieff’s school was not “authentically initiatic” as Gurdjieff was not “attach[ed]… to a particular traditional form.” Despite this, Gurdjieff was “something other than a charlatan,” which from Guénon was almost praise, given how mercilessly he normally condemned those he saw as non-traditional. Further, Guénon tells Masui that he had once known “Salzmann” well (presumably Alexander de Salzmann) and that he had read Peter Ouspensky’s In Search of the Miraculous (1949) in typescript before its publication. In Search of the Miraculous, one of the key texts of the Gurdjieff school, had been circulating for some time in typescript among Gurdjieff's followers before publication, and so was evidently available in more than two or three copies, but even so it is significant that someone had lent a copy to Guénon. For the other side of this relationship we turn to Lipsey, who reports that Guénon’s works were once “all but ‘required reading’ for participants in the Gurdjieff teaching” (p. 279). Lipsey does not give his source for this, but it fits with the reported visit by Jeanne de Salzmann to Guénon in Cairo after Gurdjieff’s death, i.e. in about 1950, for which the source is Whitall Perry’s Gurdjieff in the Light of Tradition (1978). If Guénon had known Alexander de Salzmann well, that would have been in Paris before Guénon left for Cairo in 1930, so a visit by Jeanne de Salzmann in 1950 indicates a friendship lasting more than twenty years. As Lipsey notes, Gurdjieff in the Light of Tradition is an attack on Gurdjieff, and was presumably approved by Frithjof Schuon, so we can conclude that the relationship of mutual respect between Traditionalists and the Salzmanns had ended by 1974, when Perry published (in Studies in Comparative Religion) the first of two articles on “Gurdjieff in the Light of Tradition” that later became the book. My thanks to whoever posted the comment with the letter to Masui, to Xavier Accart for help with the letter and for the reference to Perry for the 1950 visit, and to EL for drawing my attention to the passage in Lipsey. - Artículo*: Mark Sedgwick - Más info en psico@mijasnatural.com / 607725547 MENADEL Psicología Clínica y Transpersonal Tradicional (Pneumatología) en Mijas Pueblo (MIJAS NATURAL) *No suscribimos necesariamente las opiniones o artículos aquí enlazados
A blog about Traditionalism and Traditionalists, Guénon, Schuon, Dugin, and others.

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(No suscribimos necesariamente las opiniones o artículos aquí presentados)

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