Psicología

Centro MENADEL PSICOLOGÍA Clínica y Tradicional

Psicoterapia Clínica cognitivo-conductual (una revisión vital, herramientas para el cambio y ayuda en la toma de consciencia de los mecanismos de nuestro ego) y Tradicional (una aproximación a la Espiritualidad desde una concepción de la psicología que contempla al ser humano en su visión ternaria Tradicional: cuerpo, alma y Espíritu).

“La psicología tradicional y sagrada da por establecido que la vida es un medio hacia un fin más allá de sí misma, no que haya de ser vivida a toda costa. La psicología tradicional no se basa en la observación; es una ciencia de la experiencia subjetiva. Su verdad no es del tipo susceptible de demostración estadística; es una verdad que solo puede ser verificada por el contemplativo experto. En otras palabras, su verdad solo puede ser verificada por aquellos que adoptan el procedimiento prescrito por sus proponedores, y que se llama una ‘Vía’.” (Ananda K Coomaraswamy)

La Psicoterapia es un proceso de superación que, a través de la observación, análisis, control y transformación del pensamiento y modificación de hábitos de conducta te ayudará a vencer:

Depresión / Melancolía
Neurosis - Estrés
Ansiedad / Angustia
Miedos / Fobias
Adicciones / Dependencias (Drogas, Juego, Sexo...)
Obsesiones Problemas Familiares y de Pareja e Hijos
Trastornos de Personalidad...

La Psicología no trata únicamente patologías. ¿Qué sentido tiene mi vida?: el Autoconocimiento, el desarrollo interior es una necesidad de interés creciente en una sociedad de prisas, consumo compulsivo, incertidumbre, soledad y vacío. Conocerte a Ti mismo como clave para encontrar la verdadera felicidad.

Estudio de las estructuras subyacentes de Personalidad
Técnicas de Relajación
Visualización Creativa
Concentración
Cambio de Hábitos
Desbloqueo Emocional
Exploración de la Consciencia

Desde la Psicología Cognitivo-Conductual hasta la Psicología Tradicional, adaptándonos a la naturaleza, necesidades y condiciones de nuestros pacientes desde 1992.

lunes, 31 de marzo de 2025

African Tradition, Faces of God, and True Detachment


Welcome to our newsletter, dear reader,

• We begin our monthly selection with an article about “African Traditional Religion” reflecting on the essential convergence, the unanimity of the many native African religious paths and practices, allowing us to see beyond reductionist and trite labels like animism or pantheism.

The Ewe-speaking people speak of Him as Nana Buluku (Ancient of Days), and this suggests His eternity. In Ghana, He is called Onyame, the Great and Shining One who is high and above all. “In very precise language,” says Professor Mbiti, “the Bacongo describe the self-existence of God when they say, that “He is made by no other, no one beyond Him is.” We see, then, that the greatest emphasis is on the Supreme Being. The ultimacy, wherever you go in Africa, is accorded to God.

• Next we have a chapter from Murad Khan Mumtaz’s masterful Faces of God, “Sufi in the Garb of a Yogi”, showing how Indian court artists between the fifteenth and seventeenth centuries employed the image of the yogi as a symbol for a uniquely Islamic mystical ideal. Studying the images of Hindu ascetics in the iconography of Muslim devotion provides a unique window into larger networks of Hindu-Muslim interaction.

Ample visual evidence shows that wandering jogis and dervishes alike kept companion animals. Contemporaneous literary references suggest that in addition to acting as loyal companions for mendicants journeying alone in the wilderness, dogs also served an important symbolic function. The animal is a regularly occurring motif used by all of the great classical Persian poets from Rumi to Amir Khusro. In their poetry, the dog reflects a dual nature that converges in the image of the dyadic human soul.

Indian sage with dog
A Qalandar with a dog, attributed to Basavan, ca. 1590.

• And we complete our selection with an article by M. Ali Lakhani on “Detachment and Spiritual Courtesy,” shining a traditional light on the often overlooked spiritual and metaphysical roots of everyday detachment and courtesy.

It is a curious fact of modern lives, particularly in urban societies, that people are increasingly hard-edged and jaded, burying their vulnerabilities deep within an exterior of toughness and resignation. Their detachment renders them capable of gazing vacantly at images of violence and depravity or of shrugging indifferently at news of war, famine or disaster. For them, in the words of Tennessee Williams, “happiness is insensitivity”. This insensitivity — the detachment of modernity — is very different to the quality of detachment advocated by tradition as a virtue.

The post African Tradition, Faces of God, and True Detachment first appeared on The Matheson Trust.

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*No suscribimos necesariamente las opiniones o artículos aquí compartidos. No todo es lo que parece.

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